Köpvillkor
Frakt och Leverans
Alltid Enhetsfrakt
Hos Ljudbyggaren beställer du i lugn och ro online, det enda som tillkommer är en fraktavgift på 39 kr.
Leveranssätt
Er beställning levererars till närmsta utlämningsställe (DHL Servicepoint), önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår Kundsupport på 042 – 16 47 50 ( 14:00-18:00 ) eller via mail support@ljudbyggaren.se
Leverans av tyngre försändelser (baslådor, specialbyggda covers m.m)
Vid större försändelser när vikten överstiger 20kg meddelas ni om utlämningsställe.
Du som kund kommer att bli aviserad per SMS av transportföretaget då din leverans är klar för avhämtning.
Leveranstid
Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Om leveransförseningar skulle uppstå informeras du om detta. Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör eller transportör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.
Mottagandet av din leverans
Syna av emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedeln/handskannern
Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedeln/handskannern
Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande
Betalning
Kortbetalning
Du som har VISA eller Mastercard kan enkelt betala dina varor via hemsidan. Du behöver då fylla i kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna på kortets baksida. Pengarna dras direkt från kontot när du bekräftar ordern. Ljudbyggaren använder sig av VBV (Verified by Visa) som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Har du frågor kring säkerhet eller kortbetalning kontakta Ljudbyggarens kundsupport på telefon 042-16 47 50 eller support@ljudbyggaren.se
Direktbetalning via Bank
Betala direkt via din bank, tryggt och smidigt! Vi stödjer Swedbank och Handelsbanken.
Dela upp betalningen räntefritt – Delbetala från 50 kr/mån!
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Billmate konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto.
Få alltid hem varan innan du betalar
Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
En aviavgift om 36 kr, oavsett antalet köp
Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
Vid ett köp om 10 000 kr med Billmate Konto bas villkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90% vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22%. Kreditköpspriset är 11 458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här
Betala mot faktura – Handla nu, betala efter leverans!
Handla nu – betala efter leverans!
När du betalar via Billmate faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.
Få alltid hem varan innan du betalar
Betalningstid – alltid 14 dagar
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
Alltid 15 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
Ladda ner dina fakturor från Billmate.se
Möjlighet till delbetalning
En aviavgift om 36 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Köpvillkor
Köp
Alla priser på hemsidan är inklusive moms. När du lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har frågor eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Ljudbyggaren ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsida och annonser. Om felaktigheter i pris och leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Ljudbyggaren rätten att ändra detta i efterhand.
Ångerrätt
För privatpersoner tillämpar Ljudbyggaren Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten och eventuella kostnader i samband med faktura eller delbetalning.
Distansavtalslagen innehåller dock ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Ljudbyggaren uppmärksammar härmed Kunden att enligt Distans- och Hemförsäljningslagens 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som Beställningsvara eller kommissionsvara i butiken.
Ångerrätt 14 dagar gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätt och öppet köp ber vi dig kontakta vår kundservice på 042 – 16 47 50 eller via support@ljudbyggaren.se
När kunden godkänner våra köpvillkor vid beställning, samtycker kunden till att Ljudbyggaren påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att kunden inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt när produkten/produkterna som ovan nämnda exempel har påbörjats i produktion.
Öppet köp
Vi tillämpar 10 dagars öppet köp både på vår hemsida och i våra butiker. En vara kan returneras i upp till 10 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett i originalemballage samt med kvitto. Du som kund står för returfrakten. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i säljbart skick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej beställningsvaror eller kommissionsvaror som har börjat produceras enligt er beställning. Dessa kan inte avbokas. Återbetalning sker inom 30 dagar efter vi mottagit och besiktigat din retur. Ljudbyggaren kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen. Vid ångrat köp måste du kontakta Kundsupport på telefon 042 – 16 47 50 eller via mail support@ljudbyggaren.se inom 10 dagar. Spara alltid returfraktsedlarna tills ärendet är helt avslutat.
Vid åberopande av Ångerrätt & Öppet köp gäller följande:
Om du vill returnera dina varor kontakta ljudbyggaren på 042 – 16 47 50.
Återbetalning sker inom 30 dagar efter vi mottagit och besiktigat din retur. Ljudbyggaren kan boka returfrakt och skicka fraktsedlar till dig så att du endast behöver lämna in kollit på närmsat DHL Servicepoint. Fraktkostnaden är 250 kr för större produkter, exempelvis kompletta eller tomma baslådor. För mindre produkter såsom CD-Spelare, högtalarkit kablage är frakten 150 kr.
Vid ej mottagen eller avhämtad beställning är kostnaden 495 kr förutom mindre försändelser som skickats till ditt lokala paketombud.
Ni har som kund rättighet att undersöka varan som ni har tagit emot innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt då varan ska returneras i väsentligen oförändrat skick. Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat blir överenskommet mellan Ljudbyggaren och kunden.
Inga paket löses ut mot postförskott.
Ljudbyggaren kan komma att debitera kunden eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.
Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Ljudbyggaren och ärendet är avslutat.
Vid retur från kund till Ljudbyggaren står kunden för skador som kan uppstå under transporten.
Retur av beställningsvaror debiteras med 30% på fakturaavgiften
Produktinformation
Ljudbyggaren reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och annonser, samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Norge och Danmark.
Kunduppgifter
De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.
Garanti och Reklamation
Garanti
Vi säljer alla produkter med två års garanti och tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Reklamation
Det är viktigt att du av emballerar och inspekterar sina varor noggrant efter leveransen har utförts. Har du något fel på din vara gör du en reklamationsanmälan via vår hemsida på kundsupportsidan. Anmälan ska ske så fort felet upptäcks. I anmälan ska en utförlig beskrivning av felet samt bilder bifogas. Spara emballage om en retur/utbyte skulle bli aktuellt.
Ljudbyggaren står för returkostnaden vid reklamation om produkten blivit avhjälpt för samma fel tre gånger utan att Ljudbyggaren har kunnat tillgodose kunden en fullgod produkt.
Transportskada
Du som kund ansvarar för att det finns någon som tar emot och kvitterar varorna när leveransen utförs. Kunden ansvarar att syna emballage, notera eventuell emballageskada, räkna antal kolli samt se till att notering görs på fraktsedel/handscanner när chauffören är på plats. Detta för att kunna bli ersatt för eventuell skada på din produkt. Anmälan om transportskada ska ske inom 3 dagar till Ljudbyggaren, då vi måste anmäla skadan till vårt fraktbolag. I anmälan till oss bifogas bilder på emballaget samt skadan på varan innan montering. Spara emballaget vid ett reklamationsärende.
Anmälan görs via vår hemsida på kundsupportsidan
Lagar och tvister
Ljudbyggaren lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Ljudbyggaren att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.
7. Personuppgifter
Vi hanterar dina personuppgifter enligt GDPR som trätt i kraft maj 2018. Nedan hittar du en detaljerad redogörelse för vad detta innebär.
7.1 Vad menas med personuppgifter?
Med personuppgifter menas information som kan knytas till en enskild person.
7.2 Vilka uppgifter samlar vi in?
För att kunna hantera köp samt kundärenden sparar vi olika uppgifter om kunden. Detta innefattar för- och efternamn, adress, telefonnummer, email samt köphistorik. Om kunden väljer att betala mot faktura/delbetalning lagras även personnummer. Om kunden inte utnyttjar sin rätt att bli glömd så sparas uppgifterna i tre år för att kunna hantera eventuella reklamationer.
7.2 Vilka uppgifter delas?
Nedan kan du hitta en redogörelse för vilka bolag vi delar information med och varför vi gör det.
7.2.1 Betalväxel
När kunden genomför ett köp delas information med leverantören som hanterar vår betalväxel. Det som sparas är för- och efternamn, adress, email, telefonnummer samt köphistorik. Väljer kunden att betala mot faktura/delnetalning så lagras även personnummer. Informationen sparas/delas för att kunna genomföra köpet men också för att skydda kunden mot bedrägeri. I dagsläget använder vi Billmate.
7.2.2 Fraktbolag
För att kunna leverera kundens beställningar måste vi dela viss information med fraktbolaget. Vi delar kundens för- och efternamn samt adress för leverans. Email och/eller mobilnummer för avisering. I dagsläget använder vi DHL för leverans.
7.2.3 Nyhetsbrev
Om en kund valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev så delas för- och efternamn samt email med vår tjänsteleverantör. Vi sparar/delar för- och efternamn för att kunna göra utskicken mer personliga och kundens information delas för att vi ska kunna använda tjänsten. I dagsläget använder vi Journal (open cart) för utskick.
7.2.4 Kundomdömen
När ni skickar in era omdömen till oss, så sparar vi inga uppgifter utan det är helt anonymt.
7.3 Rätten att bli glömd
Privatpersoner har rätt att få sina personuppgifter raderade. Detta innebär att du kan kontakta oss för att få dina personuppgifter raderade. Efter att en kund varit inaktiv i tre år kommer vi själva att ta bort uppgifterna. Vi sparar uppgifterna i tre år för att kunna hantera eventuella reklamationer.
7.4 Ta del av lagrad information
Privatpersoner har rätt att begära ut den den information som finns lagrad om sig själv. Detta innebär att privatpersoner kan kontakta oss för att begära ett utdrag.